Första dagen (med Malmös bussar)

Första dagen i nya skolan är över. Tur att man fick börja sent. 13.15 började uppropet. Då hann jag fixa mej i långsam takt, sova ut, äta och ta mej dit på inte inte alltför planerat sätt. Men blev en buss ut till Västra Hamnen, satt hela resan och försökte komma på när jag skulle hoppa av. Fanns ingen karta över linjen just där jag satt, så vad gör man? Efter att vi stannat på Centralen (visste att det låg nära) där det gäng folk hoppade av så flyttade jag mej några rader framåt och hoppades kunna läsa linjekartan. Men det var verkligen precis, precis så att jag inte kunde läsa vad där stod. Blev att jag hoppade av en hållplats försent, men gjorde inte så mycket.

Hittade salen och fick möta mina ca 60 nya klasskamrater och lärare.

Sedan skulle jag se om jag kunde få nycklarna till min nya lägenhet så att jag äntligen skulle få se den. Även fast jag frågade mannen på Skånetrafiken när jag var där vilken buss jag skulle ta så blev det strul. Den han sa verkade inte vara den bästa, men om någon sagt vilken buss du ska ta så vill du ju inte strunta i det för att sedan hamna fel?

När jag väl tagit bussen han sa började funderingarna igen, var ska jag hoppa av? Men denna gången satt jag som tur var vid den enda linjekartan i bussen. Synd att inte ens områden är utsatta där bara. Men jag hoppade av vid rätt hållplats! Rakt utanför mitt blivande hem. Som råkar ligga väldigt nära den gallerian jag gillar så mycket, "entré".
De hade nyss stängt så jag fick inte mina nycklar, fick bli en sväng på entré istället.

Sedan kom återigen frågan om bussar. Men smidigt nog undvek jag den genom att gå med mina onda fötter tillbaka till mitt tillfälliga hem hos min syster.

Men den stora frågan är: Varför finns det bara en linjekarta i varje buss? Och inga "turist linjekartor" som man kan ha i fickan? Och inga områden eller fler punkter att kolla efter på dessa hopplösa linjekartor? Men det kanske kommer. Vi nya Malmöbor och turister behöver det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0