Hepatit B i fjärran länder, Spanien och i... Rosengård?

Va och fick en påfyllnadsvaccination av Haverix igår. Så nu hoppas jag att jag inte får Hepatit A på 25 år för i så fall vankas det stämning. Vi tog första sprutan innan vi åkte till Egypten i april förra året. Och om man får påfyllning inom ett år trodde jag att det höll hela livet, men var visst "bara" 25 år. Och det var inte allt den första vaccinationsdamen lurade i oss. Hon sa också "nej men inte behöver ni ta för både Hepatit A och B, det räcker absolut bara med A". Visst, visst tänkte vi då, den virriga tanten som sysslar med detta kan väl sina grejer. Men ack så fel man kan ha. Igår sa vacc.tant numero 2 att vi skulle behövt B också, så dom sprutorna får vi allt ta om vi ska till något fjärran land, eller till Spanien eller Rosengård (?)! Fatta min förvåning när hon sa att "Ja, Hepatit B har börjat sprida sig mycket nu, har kommit in i Spanien genom de mexikanska arbetarna. Vi har börjat få det i Sverige igen med, i tex Rosengård och sådana, (notera pausen) invandrartäta områden." Kändes rasistiskt men kan inte riktigt sätta fingret på det, kanske var det att det lät som att invandrare beskrevs som levande smittohärdar? Hon sa det självklart lite fint, och verkade absolut inte mena något illa, men va fan, lät inte bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0