Falkenbergare kända för sitt fikande

Nu ska jag iväg och fika med mina kära vänner. Ska bli kul att träffa dem, händer tyvärr inte så ofta längre.

Engelskan har inget ord för fika. Jag har alltid undrat hur de klarar sig utan det. De säger att de ska dricka kaffe eller te, men om man inte ska det? Om man bara är sugen på ett stort gräddigt bakverk, vad säger man då? Att bjuda hem engelsmän på fika gör man inte alltför ofta, men vem vet, kan hända.

På tal om fika så har jag börjat förstå att Falkenbergare har ett rykte om sig att fika ofta, för att inte säga nästan dagligen. Andra går ut och tar en kopp kaffe på Espresso House eller liknande, men är det gäller Falkenbergare så är det bakelser, bullar och kakor på ett mysigt café som gäller. Men är det så konstigt? Till skillnad från andra städer så har vi tre riktigt gamla fina caféer dit man gärna går.
När jag är på semester eller i en annan stad så saknar jag alltid ett fint café. Jag vill inte gå till ett ställe där jag bara kan bli erbjuden en torr muffins eller baguetter (och självklart kaffe). Jag vill ha fina goda kakor, tårtbitar och sockerbullar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0