Amsterdam del 1: Cyklarna

Den första delen om vår Amsterdam-weekend handlar om alla cyklar som florerar i staden. Som att det inte räcker med att det är kanaler och broar överallt, så ska man riskera att bli påkörd av en cykel varenda gång man rundar ett hörn eller kommer av en av alla dessa broar.

Men det var inte bara extremt många cyklar, de var väldigt fina, eller ja, pyntade (nästan alla vill säga). De hade plastblommor som pyntade cykelkorgarna och cykelväskor med klara färger och blommönster. Även sadelöverdrag men blommor i fina färger. Vaför alla blommor undrar jag? Okej att det är en stad känd för Tulpaner (och knark och prostitution), men de måste väl tröttna? Många affärer sålde endast cykeltillbehör (de flesta i glada/gälla färger).

Detta kanske inte låter så spännande, bara lite färgglada cyklar. Men tänk dej att varje gång du ska över en väg och det blir grönt så kommer en flock av rosa, lila, grönt och blått (det blir ett enda långt sträck i princip) emot dej och det enda du kan göra är att hålla dej ur vägen. Stressande kan jag säga.

I en guidebok vi hade  stod det att tre saker händer nästan varje turist. Nu vore det kul om jag faktiskt kom ihåg alla tre sakerna... Men det första är att du kommer trampa i hundskit. Vi slapp det. Du kommer bli påkörd av en cyklist. Vi slapp det med, även om det var nära ungefär tre gånger per timme. Vad det tredje är vill jag inte spekulera i. spekulationer är det alltid någon som säger emot.

Och detta, mina vänner, var cyklarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0