Buss missade mej med ca 50 cm!

Nu till den dramatiska händelsen som utspelade sig när jag och mamma körde till Karlstad i söndags.

Jag körde, vi var på motorvägen i höjd med Kungsbacka. Jag låg i omkörningsfilen, det var mycket trafik. Helt plötsligt, utan någon som helst förvarning svänger en buss ut hastigt framför mej. Jag kastar mej på bromsen och inväntar en kollision. Jag kan fortfarande se det framför mej. Allt är lugnt, sen är det helt plötsligt en halv buss framför mej. Det första jag såg var bussens vänstra bakljus som var precis framför min huv.

Ofta säger man att det var väldigt nära, men detta var så nära att om jag hade varit en 30-50 cm längre fram hade han antagligen smällt till mej så att jag hade flugit in i mitträcket. Med sådan kraft svängde han ut. Jag och mamma skrek till båda två. Paniken kom snabbt! Efter att vi båda lugnat oss lite började vi disskutera vad som hände, fortfarande skakiga. Vi var inne på "dessa busschaufförer som tror att de har företräde överallt!", men sen insåg vi att jag låg i hans döda vinkel. Varför han svängde ut så plötsligt och inte ens hann blinka eller kolla döda vinkeln kan vi bara spekulera i. Men antagligen hände något framför honom. Men att man kan vara så vårdslös med en buss full med människor på en väl trafikerad motorväg är obegripligt.

När jag tillslut vågade köra om bussen så såg vi att chauffören satt och petade naglarna med huvudet böjt ner mot ratten. Antagligen helt ovetande om dramat han ställde till med för 2 minuter sedan. Sa jag förresten att han var vårdslös och hade en buss full med folk i 100 km/t bland massa bilar?

Nästa tanke var att jag ju hade en bil bakom mej när jag fick tvärbromsa. Tur att han/hon höll avstånd till mej, annars hade det blivit en krock där även om jag hade lyckats undvika bussen. Och bussen hade då glatt kört vidare utan att veta vad han hade ställt till med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0