Sen var allt svart

Jag skulle äntligen få ta in min bil på Hedin så jag och Jimmie kunde rostlaga den lite. Jag får ofta höra att min bil är fin och har så lite rost.
Min mormor och morfar köpte denna vita Nissan Micra ny -90. Morfar tog hand om den mycket bättre än nästan varenda människa som har ägt en Micra, för det är inte många som är så o-rostiga som den. Men så fort den kom i min ägo började den självklart rosta lite. Detta var något min älskade morfar inte skulle vilja, därför ville jag så gärna fixa den och få den fin igen, för hans skull.

När jag kom in på Hedin var dock Jimmie upptagen, så jag började fixa med lite annat. Bestämde mej bland annat för att ta bort torkarna till strålkastarna, för ärligt talat; använder någon dem? Någonsin? Meningslös och otroligt ful uppfinning, så de skulle bort. Vi plockade bort dem och det som Jimmy (annan person, notera stavningen) kallade "kisspåse". Det var behållaren för spolarvätskan han syftade på, och ja, den såg faktiskt ut som en sån påse dom har på sjukhus till folk som inte kan gå på toaletten. Den var förövrigt frusen inuti.
Sedan klippte vi sladdarna. Funderade lite över det först, men vad skulle kunna hända? Så vi klippte dem.

Sedan följde lite mindre rostlagning och målning. Fint blev det.

Backade fram mot porten och skulle just köra ut när Jimmie och Sudden viftade åt mej respektive skakade på huvudet. Vad har hänt? Paniken ilade utmed ryggraden! Hade vi haft sönder något och nu skulle jag inte ha någon bil?!
Stannade och stängde av motorn. Visade sig att jag inte hade några lampor tända fram. Var svart, och svart i hela kombi-instrumentet. Batterilampan - den som INTE ska lysa lös lite. Jimmie började pilla och kolla (allt var OK). Kunde tända halvljuset manuellt så blev tillsagd att köra hem. Klart att man gör nåt bra att nåt ska gå sönder! Skulle inte pillat.

Kör en bit. Inser att bensinmätaren inte fungerar. Messar Jimmie. Kör en bit till. Inser att temp-mätaren inte fungerar. Kör en bit till. Inser i panik att blinkersen inte fungerar. Ingen fattar vart jag vill i filerna. Kör nu olaglig bil. Telefonen ringer. Kör tillbaka till Hedin. Jobbigt att ingen fattar vart jag vill svänga.

Väl framme sitter jag i bilen förskräckt medan Jimmie pillar och kollar i nån pärm. Visar sig slutligen att nåt relä som vi inte pillat på har hoppat ur. Men lovar att mina små fingrar varit där. Kan ju inte bara hoppa ur. Men ändå, slutet gott allting gott.

Tur att man åker till märkesverkstad så dom kan fixa. Och om man flyttar in hos en av mekanikerna kan man få det gratis med ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0