En mild form av tortyr att inte få veta

Nu är det snart dags. Kämpar olidligt mycket för att kunna motstå frestelsen att kolla igen. Hjälper ändå inte. Det kan gå hur som helst. Detta är inte spännande, det är bara nervöst och en mild form av tortyr.
Har dock ingen aning om varför.

Jag sitter alltså på Högskolan för fotografi i Göteborg och väntar på domen. Idag är sista dagen av en kort och inte alls intensiv 7,5 hp-kurs. Jag har visst gått här i fyra veckor och lagt ner 40 timmar i veckan på att arbeta med kursen. I verkligheten så har jag varit här sex dagar från 9 till 16 och inte jobbat alls hemma. Jag har inte läst någon kurslitteratur eller skrivit någon tenta, jag har inte heller gått på långa föreläsningar och fört galet mycket anteckningar som jag sedan använt till allt och memorerat. Ändå har jag gjort precis det vi ska.
Jag har med väldigt bristande intresse lyssnat lite då och då på lärarens genomgångar. En del kan jag, det jag inte kan har jag varit lite för trött för att ta in. Så går det om man går upp tidigt efter att ha somnat sent. Det hjälper faktiskt inte heller att de härliga orden "fast nu kom vi visst in på ett sidospår" yttras efter en halvtimmeslång utläggning om något avancerat ämne. Det hjälper inte heller att detta yttras ca 5 gånger om dagen.
Ända har jag verkligen gillat att gå kursen. Mycket för att det är min första kurs på högskola och att det inte har skrämt mej. Vi är inte en klass på 65 pers där man inte lär känna någon. Vi är 11 mer eller mindre tajta människor som gillar att sitta och redigera bilder. Att mycket av tiden som kunde gått åt till just detta ändamål istället har lagts på facebook, aftonbladet, hotmail, studera mm (från min sida) gör att inte att vi inte lärt oss något. Tvärtom så var det en ren övning i multitasking(från min sida i alla fall, återigen). Att det inte gick något vidare är ju sådant man får räkna med i experiment av det slaget.
Det jag nu bävar för är slutövningen. Jag har oroat mej över mina bilder i flera dagar. Vilket också innebär att jag varit färdig i flera dagar men inte haft något att göra. Och det är som det brukar vara, man pillar och fixar lite till, och sedan ångrar man sig. Om den var klar så var den klar. Sen gör man det igen, sedan ångrar sig. Efteråt är man rädd att den inte ska bli bra för att den är överarbetad.

Det jag kämpar med att inte kolla är specifikationer i form av bildstorlek, upplösning, färgprofil mm. Har olika inställningar på fyra bilder med två motiv som alla har olika inställningar anpassade för olika saker. Något förvirrande när allt ska in samtidigt. Och INGET ser ut likadant i utskrift som på datorn. Så det kan faktiskt gå precis hur som helst. Det känns väldigt tryggt. Snart...snart kommer resultatet och domen... Kommer jag att bli godkänd på kursen direkt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0