Jag lider av prokrastinering

Jag har nu fått veta att jag lider av prokrastinering. "Sjukdomen" kallas i mannamun "uppskjutarsjukan".
Vi som lider av detta har en oförmåga att få saker gjorda och skjukter istället upp dem och hittar på ursäkter (även för oss själva). Detta skapar ångest och tar mycket energi då du vet att du borde göra något, men helt enkelt inte gör det.

Jag är ett tydligt exempel på detta. Jag har till exempel skrivit upp saker lite här och var på saker jag ska skriva här, men har ändå inte skrivit dem. Är från innan sommaren och framåt
Jag har saker som ligger runt om i min lägenhet som jag säger (åt mej själv och andra) att jag ska fixa.
Jag har några saker som jag ska sälja på tradera, der har jag haft för avsikt att göra sedan (håll i er) studenten, alltså i 2,5 ÅR. Jag var ledig, helt ledig, halva sommaren, men ändå gjorde jag det inte.
Jag skjuter alltid, alltid upp skolarbete. Jag är den som alltid lämnar in i sista sekunden, den som alltid skriver arbetet som vi har jobbat med i en månad kvällen innan inlämning.

Ironiskt att jag läste detta när jag satt och kollade på aftonbladet istället för att göra det jag borde göra. Och nu skriver jag detta istället för att göra det jag borde göra... And it goes on, and on, and on...
Jag har en lista över dagens "att-göra". Men jag lurar mej själv med att jag har gjort mycket genom att kryssa av allt det lätta och lämna allt jobbigt. "Men jag har ju gjort så mycket så det kan vänta till imorgon"...

Lider du också av prokrastinering?

Läs artikeln:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/dittinre/article7609445.ab


Testa dig! Lider du också av uppskjutarsjukan?

  • Är du ofta sen med att betala dina räkningar?
  • Ringer du och bokar tid hos tandläkaren i sista sekunden?
  • Säger eller tänker du ”jag–ska–bara” minst tre gånger om dagen?
  • Ligger du på sofflocket även om du inte gjort det du skulle göra?
  • Kommer du ofta för sent?

Svarar du JA på fyra eller fler frågor är du sannolikt uppskjutarsjuk.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0