Tant vid bussen, tabu att diskutera sin röstning

Ja, det är enligt många inte rätt att diskutera vad man ska rösta på i ett val. Har tänkt mycket på det och funderat på varför. Skummade igenom en artikel där det stod just om det tabu-belagda ämnet. De skrev om att det kan gälla att du inte vill vädra din politiska inriktning bland en grupp där du vet att alla andra tycker på ett annat sätt. Det kan även gälla att du vet vad du vill, men om någon ställer dej mot väggen kan du få svårt att försvara din ståndpunkt.

Jag har alltid tyckt att det är konstigt när folk inte vill berätta vad de röstar på. Har alltid tänkt att om de röstar på ett parti så är de för att de tänker som det paritet och håller med dem. Men nu är jag (uppenbarligen) äldre och (förhoppningsvis) visare. Jag har insett att artikeln hade rätt. Man kan tycka något men inte alltid känna sig tillräckligt insatt eller öppen för att öppna en diskussion om det. Något annat jag har kommit fram till är att man inte alltid håller med "sitt" parti till 100%, men har överseende med mindre frågor där man inte är helt med. Detta gäller dock inte parti som bara driver ett fåtal frågor men har extrema åsikter vid sidan av som man inte kan stå för. Måste poängtera det då många verkar vara vårdslösa när de röstar i år.

Denna långa utläggning bottnar i ett samtal jag hade med en gammal dam vid busshållsplatsen i morse. Hon körde, i äkta pernsionärs-stil, ett samtal som började med "när går nästa buss?", till "vad fint vädret är", vidare till "mina barnbarn", för att gå till "alla mina andra barnbarn" för att till sist avsluta med "ja, nu är det ju val, jag var och röstade igår".
Jag blev förvånad när hon helt utan hymmel sa vad hon röstade på, till en främling på stan. Då kom min tanke "men säger folk sånt så öppet, gamla människor och allt". Trångsynt javisst, men man kan inte vara bra alltid. Jag kände då att jag kunde säga vad jag ska rösta på, ett annat parti. Vi diskuterade detta tills bussen kom. Och nej, jag tänker inte säga vad jag ska rösta på just här just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0