Att skaffa sig julstämning

Hur ska man egentligen göra för att få julkänsla? För ett par år sedan fick jag panik när julafton kom utan att jag hade reflekterat över det särskilt mycket. Då insåg jag att julkänsla är inget man får, det är något man skaffar sig.

Dett året misslyckades jag lite pga översvämning av plugg, men ungefär såhär ska det gå till enligt ett kontrollfreak (utan inbördes ordning):
  • Glögg, pepparkakor och clementiner introduceras under december. (En sak i taget för bästa möjliga effekt)
  • Lussekatter introduceras vid Lucia.
  • Minst 3 sorters traditionellt julgodis bakas från mitten av december och fram till jul.
  • Adventsljusstakar och stjärnor sätts upp 1a advent. Då kan även röda/mörka gardiner och dukar tas fram.
  • Julfilmer ses från mitten av december. Själv ser jag Grinchen varje år.
  • Julskyltning. (Som tyvärr ställdes in i år pga storm)
  • Luciatåg. (Vem vill inte se falskjungande småbarn eller ungdomar emd målbrottsröst sjunga/svimma?)
  • Julmusik ska spelas under hela december. (Twelve days of chrismas är ju så härlig)
  • Julklappshandlande. (Alltid i sista sekunden för bästa julstresskänsla på stan)
  • Julklappsinslagning. (I vild panik kvällen den 23 alternativt morgonen den 24)
  • Julpynta någon vecka innan jul.
  • Köp av julgran. (Glöm inte att reflektera över takhöjden hemma först bara)
  • Julmarknad. Wapnö kan jag varmt rekommendera. (Lera är tradition)

Denna mer eller mindre seriösa lista kanske borde postats för en månad sedan för att faktiskt kunna göra nytta, men om du inte redan har julkänsla kan den nog med lite vilja genomföras på 1,5 dygn. Sätt fart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0