Jag chockerades: Dam i 60-årsåldern skrek "Fucking jävla busschaufför!"

Igår fick jag en smärre chock på bussen. Jag satt i bakre änden av en dragspelsbuss men uppfattade snart lite tumult från främre delen. En prydlig dam i 60-årsåldern, busschauffören samt en annan kvinna diskuterar högljutt. Bussen stannar utmed vägen damen går (tillslut) skrikandes av bussen. Innan dörrarna stängs hör jag förskräckt hur den 60-åriga damen skriker: "Fucking jävla busschaufför!"

Jag är ju inte den som är den, men passar det sig verkligen att en pensionär (cirka) ska 'ta den tonen' mot en busschaufför med det ungdomligaste uttrycket hon kunde komma på. Naturligtvis ser jag både det felaktiga i att skrika på någon som i sitt arbete utfört ett smärre, mänskligt misstag samt i att svära åt den samme på ett högst olämpligt sätt för vem som helst, men speciellt för en kvinna i den åldern. Nog är det alltid pensionärerna som blänger på ungdomar när de uttrycker sig respektlöst mot andra.
Väl framme vid nästa hållplats springer chauffören smidigt runt i bussen och kontrollerar att alla vissa stoppknappar fungerar. Väl framme vid mej ser han min Metro som jag strategiskt placerade ut på sätet bredvid mej i ett första försök att se till att tidningen återanvänds. Han frågar hastigt om ha får ta den, förvirrat svarar jag "ja" medans jag undrar om han ska utmana ödet genom att läsa tidning nu. Dock visar det sig att han ska hänga den över den främre skylten då den visst inte fungerar. Min tidning kanske räddade dagen för många (men inte för damen).
Kan kan denna gest från min sida vara dagens goda gärning tro?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0