"Hej, jag heter Passionfruit och ska vara din advokat"

Jag förstår absolut att det är "roligare" att döpa sitt barn till något annorlunda som inte halva grannskapets barn också kommer heta. Men jag förstår inte hur man kan vilja ge sitt barn ett namn de kan bli mobbade för i skolan och som kan tänkas göra att de får problem med att bli respekterade på en arbetsplats. Om du själv tycker att "vanliga" namn är tråkiga så kan du väl byta ditt eget namn? Inte utsätta ditt barn för det utan att de små liven har något att säga till om.

När jag tänker namn tänker jag alltid att det inte bara ska vara sött på ett litet barn, utan på att en vuxen person ska kunna presentera sig med det namnet och hur jag hade reagerat på om en affärskvinna/man hade sträckt fram handen och sagt det namnet. Hade någon presenterat sig som "Passionfruit" så hade det känts lite märkligt...


Godkända

Fyra – finns flera andra räkental i både bestämd och obestämd form.

Mig – inte olämpligt.

My-Love – väcker inte anstöt eller obehag.

Okej – inte uppenbart olämpligt.

Passionfruit – inte olämpligt.

Tid – inte anstötande eller olämpligt.

Unistar – inte uppenbart olämpligt.

Vilse – väcker inte anstöt.

Avslag

Blomsterblomma – främmande för svenskt språkbruk.

Lillprins – är en titel i anslutning till ett förnamn. Inte lämpligt.

Malin – feminin prägel och därför inte godkänt som mansnamn.

Rock-President – fyller inte de krav som svensk namnlag ställer på förnamn.

Röckmusslan – upplevs som kuriositet. Främmande för svenskt språkbruk.

Stålmannen – efternamnsliknande karaktär. Risk för obehag.

Tequila – obehag. Olämpligt som förnamn.

Källa: Skatteverket


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0